FAQ

 

1 Chipować czy nie chipować samochód na gwarancji?

Te i wiele podobnych pytań zadaje nam bardzo wielu klientów, dlatego w skrócie opowiem jak to wszystko wygląda... W zależności od marki pojazdu autoryzowane serwisy obsługi mają różny dostęp do różnych parametrów możliwych do odczytania za pomocą serwisowego urządzenia diagnostycznego. W przypadku np. Forda czy Mazdy ASO nie ma fizycznej możliwości sprawdzenia czy samochód jest po modyfikacji czy nie, serwis może to zrobić tylko na dwa sposoby: zawieść auto do tunera, który odczyta program i sprawdzi czy był przerabiany i sprawdzanie osiągów na hamowni.

2 Co jest lepsze: chiptuning czy BOX?

Bez dwóch zdań najlepszym rozwiązaniem jest indywidualne strojenie(chiptuning) samochodu, ponieważ możemy dużo dokładniej ustawić parametry takie jak ilosć paliwa, kąt wtrysku, ciśnienie doładowania, limitery, jeśli jest taka potrzeba ciśnienie na listwie wtryskowej i wiele innych. BOX tuningowy - prosimy go nie mylić z pseudo BOXami dostępnymi za 200zł na portalach aukcyjnych, które tak naprawdę są zwykłym rezystorem! ECU myśli że silnik jest zimny i cały czas wtryskuje większa dawkę paliwa. Profesjonalne BOXy tuningowe, podobnie jak w wypadku chiptuningu dostraja się na hamowni, nie można nimi "regulować" wszystkich parametrów, dlatego osiągi mogą być mniejsze niż przy modyfikacji programu.

3 Zagrożenia wynikające z otwierania/programowania sterownika silnika?

Każdy klient musi mieć na uwadze, że mimo naszej największej staranności przy wykonywaniu usługi, mogą wystąpić sytuacje przypadkowe, niezależne od nas. Dlatego zalecamy aby nie wykonywać usług np. na dwa dni przed wyjazdem na wakacje, czy przed sprzedażą samochodu, ponieważ w razie wystąpienia nieprzewidzianej usterki nie jesteśmy w stanie określić ile zajmie jej usunięcie. Najczęściej trwa to kilka dni ale w sytuacji gdy np. musimy wymienić sterownik silnika może to się przedłużyć.

Nie odpowiadamy za ewentualne starty klienta związane z dłuższym postojem samochodu/maszyny rolniczej/maszyny budowlanej, ponieważ to ryzyko ponosi klient, który musi wziąć pod uwagę ewentualne wystąpienie w.w. problemów. Wspomniane awarie zdarzają się niezwykle rzadko ale poddając samochód czy maszynę rolniczą/budowlaną zabiegowi związanemu z programowaniem jednostki sterującej należy mieć to na uwadze i w razie wystąpienia problemu uzbroić się w cierpliwość. Usterka zostanie usunięta najszybciej jak to tylko będzie możliwe.

4 Jakie są zagrożenia dotyczące chiptuningu/strojenia samochodu?

Każdy klient powinien mieć świadomość, że w wyniku każdej ingerencji mającej na celu zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnik, zwiększa się obciążenie układu napędowego, przeniesienia napędu, wtryskowego itd. Jednym z przykładów opisującej to zjawisko jest turbosprężarka, czysto hipotetycznie zakładamy, że w serii maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 1,1bara, mimo tego producent przewidział że powinna ona wytrzymać 1,5bara aby zachować margines bezpieczeństwa i uniknąć ewentualnej usterki spowodowanej np. chwilowym overboostem... gdy podczas modyfikacji programu ustawimy maksymalne ciśnienie doładowania na 1,3 bara to dalej będzie to bezpieczna wartość ale margines bezpieczeństwa się zmniejszy, a turbo będzie się szybciej zużywało.

Zagrożenia wynikające z chiptuningu

a) Przyspieszone zużycie silnika
b) Przyspieszone zużycie skrzyni biegów
c) Przyspieszone zużycie turbiny/kompresora
d) Przyspieszone zużycie układu wtryskowego
e) Przyspieszone zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego
f) Przyspieszone zużycie sprzęgła, koła zamachowego i innych elementów układu przeniesienia napędu      
g) Przyspieszone zużycie opon.

Uwagi - jak użytkować samochód po chiptuningu

a) Wymieniać olej i filtr oleju nie rzadziej niż co 10tyś km.
b) Wymieniać filtr powietrza nie rzadziej niż co drugą wymianę oleju.
c) Wymieniać filtr paliwa nie rzadziej niż co trzecią wymianę oleju.
d) Zanim olej osiągnie temperaturę ok. 90C nie należy eksploatować pojazdu wkręcając silnik na obroty wyższe niż 2/3 obrotów maksymalnych.
e) Przed zgaszeniem silnika odczekać ok. 60 sekund, do momentu obniżenia temperatury na turbinie.
f) W celu zminimalizowania uszkodzeni układu napędowego i układu przeniesienia napędu nie należy dynamicznie eksploatować samochodu przy zbyt niskich prędkościach obrotowych silnika.

5 Zagrożenia związane z pomiarami na hamowni
a) Szybkie zużycie opon
b) Wystrzał/pęknięcie opony, a w jego wyniku:
- uszkodzenie felgi
- uszkodzenie samochodu
- inne uszkodzenia

c) Zerwanie pasa trzymającego samochód, a w jego wyniku:
- wywrócenie i uszkodzenie samochodu
- uderzenie samochodu w ścianę i jego uszkodzenie
- uderzenie i uszkodzenie samochodu pasem/klamrÄ… mocujÄ…cÄ… itp.
- inne uszkodzenia

d) Wystąpienie błędów i usterek w układzie ESP/ABS i innych, wymagające w celu ich usunięcia użycia specjalistycznego sprzętu dostępnego np. tylko w ASO
e) Uszkodzenia samochodu spowodowane silnym strumieniem powietrza, generowanym przez wentylator hamowni.
f) Uszkodzenie układu napędowego(np. silnik, turbina), wtryskowego(np. pompa wysokiego ciśnienia, wtryski), przeniesienia napędu(np. sprzęgło) i innych.

Nie odpowiadamy za wypadki czy usterki wynikające ze stanu technicznego pojazdu jak np. pękniecie starej czy wadliwej opony, wybuch silnika, awaria skrzyni biegów itp. Klient musi mieć na uwadze, że w nielicznych przypadkach do wykasowania błędów będzie musiał udać się we własnym zakresie i na własny koszt do ASO.

KONTAKT

TuneFORCE

Krzeszowicka 25

60-003 Poznań

+48 696 054 004

info@tuneforce.pl